Foredrag for præster |
Don Gobbi i Wien 15-19. maj 1994 Sammenfatning af to foredrag. a) FOREDRAG FOR PRÆSTER Don Gobbi begyndte sit foredrag med at henvise til lokutionen fra 1. juli 1992. Her sagde Guds moder: Jeg forener mig med jer i jeres bøn og giver bønnen kraft. Jeg udvirker en stadig større broderkærlighed imellem jer. Jeg hjælper jer at vokse i gensidig kærlighed, indtil I helt er blevet ét. I skal møde hinanden, lære hinanden at kende, elske hinanden og hjælpe hinanden og med mod og tillid sammen gå den svære vej i den smertefulde tid, I lever i. Mit lidende hjerte bliver i disse dage trøstet af jer. Mit uplettede hjerte forherliges af jer. Redskaber for Marias hjertes triumf. Guds moders smerte bliver altså lindret, når præsterne elsker hinanden. Og Guds Moder beder os om at forblive i et vedvarende cenakel, for nu den tid er kommet, i hvilken hendes uplettede hjerte skal forherliges af os præster. Don Gobbi siger så: Nu er vor tid kommet, det tidspunkt, hvor vi offentligt skal bekende os til MPB uden at skamme os over det. Guds Moder viser os på tredobbelt vis, hvordan vi skal være vidner: 1) Vi skal være som små børn. Jo mere vi modnes i at leve vor indvielse, des mindre vil vi blive. For jo mere vi antager Maria som vor Moder, jo mere vil vi blive hendes små børn Vi vil blive så små, at Den himmelske Moder kan iklæde os sine dyder: sin renhed og sin lydighed. Vi er lydige over for Guds vilje, når vi adlyder vore foresatte. Og den vilje forlanger, at vi præster bærer præstelig klædedragt. Lydighed på dette punkt er tillige kendetegn på, at vi er indviede til Guds moder. 2) Vi skal vise os som præster, der er indviet til Guds moder. Maria former os i cenaklerne, fordi Helligånden er tilstede i cenaklerne. Således sagde hun i en lokution den 30. maj 1993: Disse cenakler skal brede sig blandt præsterne, mine højtelskede sønner. Overgiv mig jeres bekymringer og utallige gøremål. Giv ikke efter for den nærliggende mulighed at blive forført af verden. Vend tilbage til den ånd, som kendetegnes ved enkelhed, ydmyghed og barnlighed. I skal samle jer til bøn i cenaklerne for mit uplettede hjerte, og så vil I med jeres egne øjne se den anden pinses mirakel. I disse cenakler vil Helligånden komme ned over jer. Guds moder former os også gennem sine budskaber, gennem sine belæringer i bogen, som vi kan læse igen og igen og meditere over. Vi bliver ikke hellige gennem nådegaver, som vi har fået af Gud, men ved at udøve dyderne. I vor præstebog viser Maria os, hvorledes vi skal leve indvielsen til hende. Hun siger den 9, nov. 1984: Mine budskaber viser jer frem for alt en enfoldig, lys vej, som jeg har anvist jer, og som I må gå hver dag for at leve den indvielse, som I har foretaget til mig, så at I må vokse i min kærlighed og i livet med mig, og for at I kan blive stadig mere modne og beredte til at opfylde den opgave, som jeg har givet jer. Lad os altså forme af Maria, for at hun kan åbenbare sig i vort præstelige liv, og kan gøre os til apostle for de sidste tider. 3) Vi skal altså vise os som disse apostle for de sidste tider: Maria vil gøre os til sine apostle, for at vi skal hjælpe hende med at overvinde tre kriser: Krisen i troen, i helligheden og i kærligheden. Hvad angår troskrisen siger hun til os: Tab ikke modet. Den må nødvendigvis komme. Disse tider er forudsagt af Den hellige Skrift. Ligesom Kristi lidelse måtte komme, således må også lidelsen komme for Kristi mystiske legeme. Vi vil følge Maria, som går foran os i troen. Derfor må vi åndeligt blive som børn. Kun børn er ikke bange for nogen. De sige højt, hvad de tænker. Først når vi bliver som små børn, vil vi kunne blive store vidner for troen. Hvad angår krisen i hellighed, så kender vi alle symptomerne: For mange mennesker eksisterer Gud ikke mere. De har oprettet sig idoler efter deres eget hovede: Materialismen, hedonismen, pengene, fornøjelser, hovmod og meget mere. Synd eksisterer ikke mere, heller ikke syndsbevidsthed eller individuelt skriftemål. Maria bringer os til barmhjertighedens kilde: Skriftemålet. Gennem det vil dyderne igen blomstre op i os og nå til modenhedens fylde. På den måde bliver vi også i stand til at overvinde krisen i kærligheden. Vi bliver gjort rede til den sidste forvandling, forvandlingen af vore hjerter. For præstens hemmelighed er en hjertets hemmelighed: Hemmeligheden er kærlighed. Når vores sjæl er smuk, fordi Gud har taget os i besiddelse, så har vi hjertets renhed. Ofte er vort hjerte lille, men Maria vil udvide det. Ofte er det også hårdt, men Guds moder vil blødgøre det og fylde det med sødme. For vi er kaldet til at være et udtryk for Guds ømhed. Så kanMaria gennem os redde sjæle til sit uplettede hjertes triumf. SPØRGSMÅL: På dette sted i præsternes møde besvarede Don Gobbi spørgsmål fra de forskellige præster. Vi bringer jer her et uddrag: Spørgsmål: Det hedder altid, at lutringen og renselsen vil komme omkring år 2000. Svar: Jeg tror, at Marias uplettede hjertes triumf vil komme endnu før år 2000. Og selv om jeg ikke siger det alt for højt (men i vores bog siges det helt klart), så tror jeg, at denne triumf for Marias uplettede hjerte vil falde sammen med Kristi genkomst i herlighed, hvor Han vil komme for at oprette sit rige i denne verden. Når I læser disse budskaber, vil I bemærke, at Maria i begyndelsen kun antyder denne realitet om Kristi genkomst, men så gentager hun den stadig hyppigere og taler stadig tydeligere derom. Hendes triumf vil være Kristi genkomst i herlighed. Jeg foreslår jer, at I mange gange læser disse budskaber, i hvilke Guds moder gentager dette faktum. Spørgsmål: Menes der med Kristi genkomst den eskatologiske genkomst ved verdens ende, eller en anden Herrens genkomst før den eskatologiske? Svar: Det drejer sig om Kristi genkomst i herlighed i denne verden. Han vil forvandle denne verden. Det er ikke dommedag, ved hvilken vi vil træde ind i evigheden. Jeg fik engang en tekst af en spansk teolog i hånden, i hvilken han gør rede for, at ifølge Den hellige Skrift og kirkefædrene, så er Kristi genkomst i herlighed ikke sammenfaldende med den sidste dom. Indtil da har vi altid troet det modsatte, fordi der aldrig har været en teologisk refleksion om dette spørgsmål. Lad os tage Den hellige Skrift. Der læser vi i Apokalypsen, at Kristus efter den store tugtelse vil oprette sit rige på jorden for en periode på 1000 år. Lad os ikke beskæftige os med de 1000 år, for Den hellige Skrift bruger sandsynligvis dette tal symbolsk. En kendsgerning er det imidlertid, at Kristus vil oprette sit rige i denne verden, og at Djævelen bliver lænket og kastet i afgrunden. Porten til afgrunden bliver låst, og Satan vil ikke mere kunne anrette nogen skade, fordi Kristus vil herske. Og nogle, som blev dræbt under den store forfølgelse, vil opstå for at herske sammen med Kristus. Det er ordene i Den hellige Skrift. Det er den første opstandelse. Den første, fordi den kun vedrører nogle få, som da alle skal leve i herlighed. Så kommer der en anden opstandelse for alle. Men det bliver ikke for alle en opstandelse i herlighed: Det bliver enten til Himmelen eller Helvede. Jeg så den hellige stad, det ny Jerusalem, komme ned fra Himmelen fra Gud.(Åb 21,2): Jesus vil oprette sit rige på denne jord. Og således bliver det fuldkommen virkeliggjort, hvad Jesus beder om i Fadervor: Faderens navn bliver forherliget, Hans rige vil komme som Kristi rige, som vil blive oprettet på denne jord, og Kristus vil bringe sit forløsningsværk til fuldendelse - med ødelæggelsen af Djævelens magt, Det Ondes magt. Så vil Kristus overgive riget til Faderen, Og i dette rige vil enhver skabning opfylde Faderens vilje. Derfor vil dette rige være identisk med det rige på jorden, i hvilket den guddommelige vilje bliver fuldstændig virkeliggjort. Dette lyder som en ny idé i teologien. Man har fortalt mig, at Troslærekongregationen i Rom fik stillet det spørgsmål, om - når man taler om Kristi genkomst i herlighed - der da menes Hans genkomst til den sidste dom, eller der menes en anden Kristi genkomst endnu på denne jord. Kongregationen gav som svar, at Kirken endnu aldrig har udtalt sig officielt om dette punkt. Derfor kan man selv frit afgøre, om man vil indtage det ene eller det andet standpunkt. b) FOREDRAG FOR LÆGFOLK. Don Gobbi har i overensstemmelse med den liturgiske årstid meget kraftigt henvist til, hvor vigtigt det er, at vi med Maria beder om Helligånden. Det tredie tyngdepunkt i MPB er jo også, at vi skal være Marias apostle, idet vi deltager i cenaklerne og udbreder dem. Så vil vi da også særlig i det internationale familieår gøre en indsats for udbredelsen af familiecenakler. De tre tyngdepunkter i MPB: 1) At vi i praksis lever vor indvielse til Det uplettede Hjerte 2) Enheden med Den hellige Fader 3) At vi skal være Marias apostle Cenaklerne med Maria har i sidste ende kun den mening, at vi sammen med Maria beder om Helligåndens fylde. DET RENE HJERTES TRIUMF Stort håb og stor glæde udløste Don Gobbi ved sit løfte om Marias sejr (triumf): Sejren for Marias rene hjerte er meget nær. Nu varer det kun seks år- År 2000 vil Marias uplettede hjerte have triumferet. Det er den forkyndelse, jeg giver jer i dag.. Med det formål har Maria kaldt MPB tillive. Til Don Gobbi stillede hun i den forbindelse fire krav: Bøn, lidelse, offer og tavshed. Derfor tav Don Gobbi stille, og Guds moder begyndte at tale til hans hjerte. Hendes ord er samlet i bogen TIL PRÆSTERNE, GUDSMODERS ELSKEDE SØNNER. Bogen er det middel, hvorved MPB bliver bekendt og udbredt i hele verden. HVORDAN VI MODNES. Hvordan kan livet i indvielsen føres til modenhed? Det sker ved, at vi læser Marias ord i bogen, gemmer dem i vort hjerte og søger at leve efter dem i praksis. Den 9. nov 1984 sagde Guds Moder om dette: Mine budskaber viser jer frem for alt en enfoldig, lysende vej, som jeg har anvist jer, og som I daglig må følge... Hvis I efterlever det, som jeg har sagt jer, vil I vandre fremad ad den indvielsens vej, som I har lovet mig, og I vil være med til at virkeliggøre den store plan, som fører til mit rene hjertes triumf. For at skade de ægte budskaber har Djævelen fremkaldt en inflation af uægte budskaber. Og da der nu er så mange budskaber, kommer mange til den konklusion, at de overhovedet ikke vil læse nogen mere - heller ikke de ægte. Modenheden i den måde, man lever på, når man har indviet sig til Maria, kommer blandt andet til udtryk på den måde, at vi klæder os i overensstemmelse med kristen beskedenhed, og i det hele taget i vor levevis er et forbillede for andre, idet vi ikke lever for nutidens idoler - som penge, luksus, sex - men kun for GUD. Disse tanker har Don Gobbi klart givet udtryk for: Lev for Gud! Det er grundlaget for jeres liv: GUD! Lev for Guds herlighed. I er ikke skabt til jorden, men til Paradiset. I er skabt for at FORHERLIGE GUD. Det er formålet med jeres liv. Gud er vort livs glæde. Gud er vort livs fred Gud er vort livs kærlighed. Vi er skabt for at elske Gud, for at tjene Gud, for at fryde os over Gud. Vor glæde er at eje Gud. Bring denne glæde til alle mennesker! Vær verdens lys! Lad os altså åbne vort hjerte for Guds uendelige glæde og kærlighed, og lad os således selv blive en glæde for Gud og for menneskene et lys. REDSKABER FOR MARIAS HJERTES TRIUMF. Marias rene hjertes triumf vil være Guds største triumf. Den vil falde sammen med Kristi genkomst i herlighed. Kristus vil oprette sit rige på jorden. For denne triumf må og skal vi være redskaber. Det forudsætter, at vi altid lever i nådens stand, i den helliggørende nåde. Men hvis vi falder i alvorlig synd, da skal vi straks vække kærlighedens anger i os selv og gå til skrifte. Når vi er i den helliggørende nådes stand, er vi taget i besiddelse af Gud. Da lever og bor Gud i os. Vor sjæl bliver en have. Og ind i denne have træder Maria for at pleje den. Hun har omsorg for sine børns dyder. Således vil Den Treenige Gud også i dag skabe sig en lovsang af børns og diendes mund. TROENS DYD Don Gobbi talte så især om troens dyd. Troen er i dag på grund af de mange vildfarelser i fare for at gå til grunde. Derfor har også Paven givet Kirken en stor gave: Den katolske Kirkes Katekismus. Don Gobbi beder os at holde fast ved denne katekismus. Denne katekismus vil være jer en stor hjælp til at holde fast ved troen og til at kunne skelne [dømme]. Når I hører noget, som er imod Katekismens lære, så sig: Dette er ikke i overensstemmelse med den katolske Kirkes tro. KÆRLIGHEDENS DYD Og om kærlighedens dyd sagde Don Gobbi, at fordi verden vender sig bort fra Gud, Gud som er kærligheden, har den tabt evnen til at elske. Don Gobbi føjede til: Se, det er grunden til, hvorfor Guds Moder vil gøre jer til redskaber for sin kærlighed: for at forny verden. Vi skal alle blive apostle for Marias kærlighed. Men det kan vi kun, når Maria allerede har triumferet i vore hjerter. |