Hvad er den Marianske PræstebevægelseDel 2:

    Teologiske kriterier til forståelse af budskaberne

    Vejledende bemærkninger om bogen "To the Priests, Our Lady's Beloved Sons"

    1) Bogens tekster skal altid læses og fortolkes i lyset af Den hellige Skrift og Kirkens dokumenter. Der henvises således specielt til Pave Johannes Paul 2.s encyklika “Remptor hominis”, hvor der tales om Kirkens anden advent, og forventningen om Kristi genkomst.

    2) Bogens tekster skal aldrig læses isoleret, men altid ses i sammenhæng med hele bogen.

    3) Bogen bør opfattes som et “lille redskab”, (dvs et ydmygt værktøj), og Jomfru Maria udvælger bevidst en mand, der i verdens øjne er svag og uanselig, for at gøre verdens visdom og magt til skamme. Derfor må vi ikke tage anstød af bogens naive og sødladne sprog og de mange gentagelser, men prøve i ydmyghed og tro at lytte os ind til kernen i det budskab, som Gud gennem Jomfru Maria og Don Gobbi vil give os.

    Nedenstående indledning er hentet fra det 16. oplag af bogen "To the Priests, Our Lady's Beloved Sons". Januar 1990.

    Bogens betydning for Den Marianske Præstebevægelse


    Der er mange, som tror, at MPB er identisk med bogen”Til præsterne, Guds Moders elskede sønner” .

    Det er ikke tilfældet. Bevægelsen er Jomfru Marias værk og dens formål er at kalde præster til at indvie sig til hendes rene hjerte, til en fornyet Mariahengivenhed og dermed til en dyb forening med Paven og Kirken.

    Hvis et menneske lever i overensstemmelse med dette formål, tilhører det Bevægelsen, også selv om det muligvis aldrig har kendt bogen.

    Men når et menneske begynder at leve i denne overgivelse til Maria, må det naturligvis spørge sig selv: Hvordan skal jeg leve i praksis? Hvem kan vejlede mig? Hvilken vej skal jeg gå? På disse spørgsmål giver bogen svar, for den viser den vej, man må følge for at leve indvielsen til Marias rene hjerte.

    Kan MPB da undvære bogen? I teorien JA, men i praksis absolut NEJ.

    Eftersom Bevægelsen er Jomfru Marias værk, så er det i virkeligheden hende selv, som med bogen har valgt et uundværligt redskab for dens udbredelse og til en virkelig forståelse af Bevægelsens ånd”Selve bogen er kun et middel til at udbrede Bevægelsen. Den er et vigtigt middel, som jeg har valgt, fordi det er et lille (uanseligt, ydmygt)middel. Jeg vil sørge for, at mange får kendskab til dette mit kærligheds værk blandt præsterne” (24. juni 1974).

    Bogens oprindelse og form

    Fra juli 1973 var Don Stefano Gobbi begyndt at nedskrive nogle klare og stærke tanker, som udsprang fra hans sjæl. I lydighed mod sin åndelige vejleder samlede han dem i en lille bog, og således blev den første udgave til. Den blev præsenteret på et møde for præster fra Bevægelsen, som blev afholdt i september samme år. Modtagelsen af den var temmelig negativ, til trods for, at indholdet var helt i overensstemmelse med den vej, som i Den Marianske Præstebevægelse havde udkrystalliseret sig gennem bøn og samtale. Problemet var dels, at den kirkelige godkendelse manglede, dels den litterære form: Bogen fremstod som en beskrivelse af Bevægelsens åndelige vej udformet af selveste Jomfru Maria ved hjælp af et mystisk fænomen, som kaldes indre lokutioner [“hørelser”. Dvs Don Gobbi hører Maria tale, men ser hende ikke].

    For præster er sådanne erfaringer sædvanligvis uvelkomne, fordi der i dag cirkulerer så mange budskaber, hvoraf en del sandsynligvis har patologisk oprindelse og i hvert fald er af tvivlsom autenticitet. Derfor frygtede man, at bogen ville møde uoverstigelige hindringer på sin vej, særlig fra de kirkelige myndigheders side. Forvirringen blev imidlertid gradvist afløst af en stadig mere positiv modtagelse af bogen hos præster, ordensfolk og andre troende, og efterhånden blev bogen oversat til de vigtigste kendte sprog. For gennem bogens budskaber, drages præsterne og de troende ved Marias moderlige hjerte ind til Jesu hjerte og dermed ind i Kirkens hjerte - i Hans mystiske Legeme. Hvis man respektfuldt tager denne bog i sin hånd og mediterer over den med et enfoldigt hjerte, bliver man klar over, at man lytter til et levende ord, sødt som honning og skarpt som et sværd. Gennem denne bog oplyses vi om en spiritualitet, som er grundfæstet i Kirkens Åbenbaring og liv, som hviler på lysende søjler som Evangelisten Johannes, Den hellige Frans af Assisi, den hellige Frans af Sales, St. Louis Grignon de Montfort, St. Joh. af Bosco. St. Therese af Lisieux og St. Maximilian Kolbe.

    Dens ægthed kan vi kun efterprøve ved at leve efter den i praksis. Træet skal kendes på sine frugter.

    Overalt i verden samles præsterne nu i cenakler, hvor de indvier sig til Marias rene hjerte. Og således har Maria efterhånden nu udbredt sit værk over hele jorden: Når Don Gobbi rejser rundt til selv de mest afsidesliggende steder for at afholde cenakler, finder han til sin glædelige overraskelse, at Bevægelsen allerede er kendt, fordi folk har læst bogen.


    Bogens fortrin og mangler

    Et værdifuldt middel

    Bogen er et værdifuldt middel til at forstå Bevægelsens spiritualitet.

    Meditation over bogens indhold udvirker ofte radikale forandringer i sjælene. Den er en hjælp til at leve i indvielsens ånd og giver ofte præsterne en følelse af, at den opfylder deres egne særlige behov. Den opmuntrer dem til at få bugt med vanskelige forhold og fører dem til gradvis at gøre alting sammen med Maria og i hendes ånd. Tusinder af tilmeldinger sendt af præster til de nationale centre vidner om denne kendsgerning. Som et vidnesbyrd herom citerer jeg uddrag af breve, som jeg har modtaget fra præster:

    1) Fra en missionær i Brasilien:”Min frygt er at skulle gå i stå, og jeg har mange grunde hertil: Simple fristelser, som på forskellig måde er blevet min hverdasgskost. Men når jeg mediterer over bogen, fornyer jeg min overgivelse til Marias rene hjerte, og lidt efter lidt bliver tilliden genfødt. Hvor ville jeg gerne leve i bevidstheden om at være Marias ejendom.”

    Fra en mellemamerikansk stat: “Jeg er præst, men har ikke virket som præst de sidste 14 år. Jeg er professor på et stort universitet. Jeg var holdt op at prædike, fordi jeg havde gennemlevet en alvorlig krise, både trosmæssigt og moralsk. Jeg havde Deres bog, men havde ikke læst i den, da jeg troede det var en tilfældig lille bog om Mariadyrkelse. Men da jeg en dag kom til at kigge i den, ved jeg ikke, hvad der skete: Fra den første side fik jeg lyst at læse mere og mere. Så huskede jeg, hvad jeg havde lært på seminariet: Til Jesus gennem Maria. Jeg forberedte mig gennem hele november måned, og den 8. dec. foretog jeg min indvielse til det Rene Hjerte.”

    Bogens begrænsninger

    Bogens begrænsninger er åbenlyse: Dens uanselige og beskedne ydre, men først og fremmest dens form, som er en anstødssten for mange, nemlig for alle dem, som fornægter enhver form for overnaturlig guddommelig indgriben i den menneskelige virkelighed. At bogen fremstår som Marias direkte henvendelse i form af lokutioner til Don Gobbi, kan de derfor ikke acceptere med deres rationelle fornuft. Den støder også mange, som i og for sig er gode, beredvillige, kultiverede mennesker, men som er for “store”, og derfor bliver forargede over for dette ydmyge redskab. Det gælder ikke kun bogens form, men også dens indhold: Den er jo ikke en videnskabelig afhandling om teologi eller mariologi, og den præsenterer sig ikke som et samlet kompendium om Mariadyrkelse. Den opstiller heller ikke systematisk bibelske og teologiske argumenter for indvielsen til Maria, som den positive åndelige erfaring, der beskrives i f. eks. i Montforts “Afhandling om den sande overgivelse”.

    Den forklarer i et yderst enkelt sprog, hvad den himmelske Moder i dag ønsker af sine udvalgte sønner, præsterne. Det er sider fra en dagbog, hvis indhold viser sig at være i overensstemmelse med Åbenbaringen og med Kirkens lære. Den har karakter af en Moders tale til en søn, og førstehåndsindtrykket kan forekomme nogen for sødladent og somme tider for barskt. Desuden gentages visse temaer med utrættelig vedholdenhed, mens andre nærmest ignoreres.

    Bogen er ikke et værk forfattet ved et skrivebord efter en forud tilrettelagt disposition. For at man ikke af den grund skal lægge bogen til side med skuffede forventninger, må vi huske, at alt, hvad enhver præst burde vide, nødvendigvis er taget for givet: I alt, hvad der angår hans indre liv, hans apostolat, hans liv i fællesskab med hele Kirken og med verden, må han støtte sig til Åbenbaringen, Kirkens lære, samt kilder for sund teologi, filosofi, for mystisk og asketisk litteratur.

    Det teologiske fundament


    Det teologiske grundlag for MPB udgøres af den samlede marianske lære, som vi finder i Bibelen belyst af Fædrene og udlagt af Kirkens læreembede. Bogen vil ikke være et kompendium over disse emner, da der allerede inden for Kirken findes specielle institutioner af den art.

    Man må derfor klart tage afstand fra den opfattelse, at præster, som er medlemmer af MPB, afviser sund teologisk videnskab, eller at de er sentimentale eller godtroende.Tværtimod viser det sig, at der blandt de præster, som har meldt sig til Bevægelsen, er mange, som nyder stor anseelse på kulturelle områder og mange som har ansvarsfulde hverv inden for Kirken. Naturligvis findes der også et stort antal, som på en beskeden plads trofast opfylder deres opgave, hver og én med sine fortjenester og begrænsninger, men alle mennesker med en indre balance.

    En irsk præst har bemærket, at der i bogen er samlet såvel de Montforts lære om indvielse til Maria, som St. Thérèse af Jesusbarnets “lille vej”, samt opfyldelsen af budskabet fra Fatima. Det er op til enhver selv at overbevise sig om dette.

    Der ser virkelig ud til at være en sådan syntese, for vil man leve indvelsen til Maria, må man overgive sig selv til hende lige så totalt, som et lille barn er ovegivet til sin Mor. Dette virkeliggøres, når man lever som et barn indviet til hendes rene hjerte, et barn, der lader sig ernære, klæde og elske af hende hvert eneste øjeblik i radikal lydighed.

    Et ydmygt redskab

    Men hvorfor har Maria valgt et så ydmygt og lille redskab? “Du har ikke forstået, min søn, at jeg netop har valgt dårskab til at tilintetgøre klogskab og svaghed til at besejre styrke”(27.sept 1973).

    Her når vi ind til den egentlige hemmelighed i MPB: Det er selve Evangeliets hemmelighed. Jesus har ikke fordømt de vise og de kloge. Men Han har alligevel takket den himmelske Fader for, at Han har skjult Himmerigets hemmeligheder for dem og åbenbaret dem for de små.

    Enhver, der tilhører MPB har pligt til at læse og meditere over alt, hvad der er indeholdt i det lille, men værdifulde redskab, som bogen er, hvis han ønsker at leve sin indvelse til Marias rene hjerte og således bidrage til at opfylde hendes moderlige plan for frelse og barnhjertighed.

    Teologiske kriterier for at forstå bogen

    Den mystiske teologi

    Desværre er mystisk teologi i dag et næsten ukendt begreb. Derfor nedvurderes mystiske fænomener i en sådan grad, at de på forhånd afvises med foragt, eller de overvurderes på en måde, der næsten ligestiller dem med den officielle Åbenbaring. Vi glemmer ofte, at nåden gør os til Guds sande børn, og at Maria virkelig er vores Moder. Man glemmer, at ægte bøn ikke er monolog, men dialog, hvor den vigtigste del må overlades til den himmelske samtalepartner. Vi ved jo, at Gud har en uendelig række af mulige veje, ad hvilke Han kommunikerer med sine børn, og at Han vælger den vej, der passer bedst for den enkelte - også uden for de officielle former, som alle kender.

    Hvad er en indre lokution?

    Frem for alt må man gøre sig klart, at det ikke er noget besynderligt og sensationelt, men et mystisk fænomen, som findes i Kirkens liv, og som findes beskrevet i den mystiske teologi. Det er ikke en sansernes kommunikation med Jesus, Jomfru Maria eller helgenerne, som det er tilfældet i andre former for autentiske åbenbaringer. Man oplever ikke det guddommelige med de fysiske sanser: Syn hørelse, følelse. Det er heller ikke den inspiration og det lys, som Helligånden i strømme sender over sind og hjerte hos det menneske, der beder og lever i troen. For så vidt, som det handler om et autentisk fænomen er lokution en Guds gave, hvorved Gud vil meddele sig til os, og hjælpe os til at fuldføre det, Han ønsker af os, og Han udtrykker sig på menneskevis i modtagerens tænke- og udtryksmåde. Personen bliver et redskab for kommunikation, samtidig med, at han bevarer sin fulde frihed til at acceptere eller at afvise Guds Ånds virken gennem sig. Medens han modtager Herrens ord, er hans intellekt inaktivt, dvs det begynder ikke at lede efter tanker eller finde måder at udtrykke dem på, som det f. eks. sker, når en person er ved at skrive et brev, eller forbereder en tale, som han skal holde.

    Den hellige Johannes af Korset beskriver fænomenet lokutioner “Opstigning til Bjerget Karmel” kap 26, nr 2.

    Tanquerey definerer lokutioner eller overnaturlige ord som manifestationer af Guds tanke opfattet af de indre eller de ydre sanser. (Kompendium i asketisk og mystiks teologi. kap 3, nr 1494). Man kan derfor give følgende definition på en lokution: Det er meget tydelige sætninger, som den person, der modtager dem,opfatter, som om de opstod i hans eget hjerte, og som i sammenhæng danner et budsskab.

    Himlens budskab kommer næsten altid uventet. Vor Herre, eller Guds Moder, englene eller de hellige bestemmer alene både øjeblikket og budskabets indhold.

    Hvordan skelner man mellem sande og falske lokutioner

    Der findes ret præcise regler for, hvordan man skelner autentiske åbenbaringer fra de falske, der kan føres tilbage til bevidst bedrageri, sygelig indbildning eller ligefrem Satans indgriben. Litteratur om emnet er ikke stor og heller ikke tidssvarende. De store mystikeres bøger er en hjælp (Den hl. Johannes af Korset, den hl. Theresa af Avila, den hl. Ignatius af Loyola, den hl. Katarina af Genua, den hl. Katarina af Siena osv). endvidere studier og traktater af Royo Marin, Tanquerey, A. Poulain, von Garrigou osv.

    Sværere er det at udgrunde, hvor stor en del, der udgøres af det menneskelige element, som Guds uudsigelige ord må iklædes, for at vi kan forstå det væsentlige og universelle, kort sagt det guddommelige, som det indeholder.

    Ofte hører man, at budskaber, som de, der er i vores bog, præges af for mange gentagelser og er for ordrige.
    Man sammenligner dem med stilen i Evangeliet og de åbenbaringer, der er anerkendt af Kirken, men glemmer, at der her er tale om en helt anden form for meddelelse af Guds ord, ikke kun hvad angår autoriteten, men også måden, det meddeles på. (Modaliteten).

    Vi har stor agtelse for det enkelte menneskes frihed, hvorfor skulle vi så netop gøre en undtagelse med Gud? Skal Han spørge os om tilladelse til, hvor, hvornår og hvordan Han vil meddele sig til os, sine elskede børn, eller spørge, om de redskaber, han bruger, passer til vores smag?

    Vi må vokse i visdom, for at vi kan glæde os med Jesus, når Han udbryder: “Jeg priser dig Fader, fordi du har skjult disse hemmeligheder for de vise og kloge, men åbenbaret dem for de små”, og den himmelske Moder synger: “De hungrige giverHan rige gaver, men de rige må gå tomhændede bort”.

    De indre lokutioner i bogen.

    Når man læser denne bog, er det godt at huske følgende:

    Det, som kommer fra Gud, bringer en dyb følelse af fred og vækker en større ydmyghed og en stærk tillid til Herren. Den hjælpe os at stå imod Den Onde og på en enkel og konsekvent måde at virkeliggøre det gode. Den respekterer vor egen og vor næstes frihed. Den, der skriver og handler i Guds navn, styrker os andre ved sin indre ligevægt, sin menneskelighed og sin modige sjælelige holdning, også selv om han er begrænset af sine menneskelige fejl.

    Hvis nogen steder i bogen bringer forvirring, da er det fornuftigere at gemme den til bedre tider, hellere end at blive bekymret.

    Gud ønsker hvert øjeblik at kommunikere med sine børn, som lever her på jorden. Vi kristne har mulighed for at sikre os, at det, som kommer til os, virkelig er Guds ord, idet vi sammenligener det med Åbenbaringen, som trofast er blevet bevaret og ufejlbarligt fremsat af Kirkens Læreembede.

    Bogens tekster skal altid læses og fortolkes i lyset af Den Hellige Skrift og Kirkens dokumenter

    Derfor må det samlede budskab - såvel som hver enkelt del af det - læses og leves inden for rammerne af den kristne lære.

    Formålet med disse budskaber er på en lettere og sikrere måde at lede præster til at leve et helligt liv. Derfor bliver vi mindet om følgende:

    a) Marias moderrolle, med de rettigheder og forpligtelser, der udspringer heraf både for hende og for mig, vedrører mig personligt.

    b) Jomfru Maria, som er den mest ydmyge og rene blandt skabninger, er ikke et mål i sig selv. Hun er Moderen, som føder og opdrager sine adopterede børn. Dermed viderefører hun det værk, som er fuldbragt af hendes Søn, Jesus. Målet er alene herliggørelsen af den hellige Treenighed, som enhver præst, er kaldet til.

    c) Da Maria er Kirkens Moder, er den historiske sammenhæng mellem hendes handlinger og vores svar LYDIGHED og en ubetinget enhed med Kirkens myndighed, dvs. Paven, vore egne biskpper og retmæssigt overordnede.
    d) Eftersom præsten er et menneske, der har viet sit liv til Gud for menneskenes skyld, føler han sig også forpligtet til at videregive både glæden og rigdommene og den samme beredvillighed til at indvie sig til Guds Moder, som han selv søger at efterleve.

    Kritiske tendenser i moderne teologi

    Den som i en sekterisk ånd vil tilslutte sig MPB, vil helt have misforstået bevægelsen.

    Kirken er i sit inderste væsen altid den samme, mens de ydre former, i hvilke ORDET og LIVET klæder sig, med tiden ændrer sig ligesom en klædedragt. De, som er uhelbredigt nostalgiske m.h.t. forgangne tider, forveksler det evigtgyldige med det forældede, som ganske vist er gammelt, men som kan ændres.

    På samme måde synes de, der hungrer efter nye oplevelser, at kende mere til dem., end den Evige Fader, og i deres trang til at bede om åbenbaringer af Helligånden er det, som om de tror, der findes andre veje til frelse end den enkle bønnens og bodens vej.

    [Bogen er ganske vist kritisk over for tendenser i den moderne teologi, men at det ikke er en kritik af teologien som sådan, men kun imod den ukloge måde, den ofte bliver forvaltet på. Derfor er det ikke på nogen måde bogens hensigt at diskutere sider af den nutidige teologi som f. eks. sociale og pastorale spørgsmål.]

    Kriterier for budskabernes ægthed


    Med hensyn til fænomenet de indre lokutioner, som vi her beskæftiger os med, så skriver Don Gobbi i en normal sindstilstand. Han er hverken i trance eller ekstase.. Han skriver, hvad han modtager i sit indre, udtrykker det uden tanke for svagheden eller rigdommen i stil eller temperament, selv når det gælder at viderebringe sandheder, som tidligere var ukendte for emnet, eller endog inden det var gået op for ham selv, hvad det drejede sig om.

    Med hensyn til ægtheden har man anvendt de klassiske, traditionelle kriterier:

    - overensstemmelse med den åbenbarede Sandhed [dvs. Åbenbaringen i Kristus og Den hellige Skrift]
    - den vedholdende lydige og ydmyge holdning
    - visse tegn, som man ydmygt har bedt om hos Gud
    - Don Gobbis afbalancerede og uselviske overgivelse til Maria, og den fred, der udgår fra det guddommelige budskab.

    Men det er også et positivt tegn, at MPB har bevirket så meget godt på det sjælelige plan hos titusinder af præster, hvoraf mange befandt sig i krisetilstand, ligesom den også har bragt så meget godt til utallige lægfolk.

    De gode frugter viser, at årsagen må søges i det lys, som på Marias forbøn strømmer fra Helligånden ind i hjerterne på dem, der tager denne bog i deres hånd.

    Bedømmelse af overnaturlige fænomener tilkommer alene Kirken

    I denne tid, hvor der sker så mange opbrud i Kirken og i verden, forekommer det stadig oftere, at mennesker hævder at være benådet med særlige karismer såsom visioner, lokutioner, helbredende evner osv.

    Heril indtager MPB følgende holdning: - Den identificerer sig ikke med nogen forening, nogen person eller med begivenheder, som udviser overnaturlige aspekter.

    Den accepterer, at den ikke har nogen ret til hverken at godkende eller fordømme, da dette tilkommer Kirken alene. Den stiller enhver præst frit til på eget ansvar at forholde sig således, som klogskaben tilsiger ham, men altid i fuldkommen lydighed over for den kirkelige autoritet.
    - Dersom det drejer sig om åbenbaringer, som på nogen måde står i modsætning til Kirkens lære, eller om personer, som klart afviger fra, hvad man må kalde menneskelig normalitet og kristen ligevægt, da er MPB nødt til at advare sine medlemmer, for at de må forblive i fuldkommen troskab imod Kirken.

    - Når det drejer sig om mennesker og begivenheder, som Kirken har anerkendt, respekterer MPB i højeste grad den enkeltes valg og ønsker. Vi kan dog ikke på nogen måde se bort fra begivenhederne i Fatima, for her handler det jo om en kendsgerning af universel betydning, en kendsgerning, som desværre ikke er blevet forstået og endnu mindre bevidnet, til trods for, at den er blevet officielt godkendt af Kirken. Man behøver kun at tænke på Pave Paul VI og Johannes Paul II, der rejste som pilgrimme til Cova da Iria.

    Forholdet mellem Guds fulde Åbenbaring i Kristus og "privatåbenbaringer"

    Det er en selvfølge, at folk, der tilhører MPB, anerkender Åbenbaringen i dens fulde omfang, sådan som den fortolkes af Kirkens officielle læreembede.

    Men det står dem frit for at acceptere, ignorere eller forkaste skrifter og begivenheder, som almindeligvis betegnes som “privatåbenbaringer”.

    Da mystikkens historie og dens lære er så lidt udforsket, sker det let, at man enten forfalder til en fanatisme, som på grund af fordomme fornægter eller latterliggør den slags fænomener, eller også glider over i en naiv begejstring, som accepterer alt uden undtagelse. Det er vigtigt at tage afstand fra begge yderligheder:

    - på den ene side fra den barnagtige godtroenhed, som hverken underkaster personen eller begivenheden nogen undersøgelse, for på det menneskelige plan at bekræfte troværdigheden, inden man accepterer den på det overnaturlige. Guds redskaber har altid, selv i deres lidenhed og svaghed et vist anstrøg af værdighed og renhed, og hvad de sande apostle angår, så mangler der ikke tegn på, at Helligånden ledsager dem.

    - på den anden side fra den hovmodige overfladiskhed, som afviser eller direkte kæmper imod, hvad der muligvis kunne være Guds værk. Man glemmer i praksis, hvad man i teorien accepterer, nemlig Guds og hele Paradisets uindskrænkede frihed til at kommunikere med os pilgrimme her på jorden.

    Budskaberne må læses og fortolkes i sammenhæng med helheden, med Den Hellige Skrift og Kirkens læreembede

    Når man læser denne “Dagbog”, som for mange præster er blevet deres daglige andagtsbog, må man se de enkelte udsagn i sammenhæng med helheden.. F. eks. Guds Moders råd om at give afkald på alt, hvad der hedder aviser og fjernsyn. I mange tilfælde skal det følges bogstaveligt. Men for mange præster betyder det snarere, at de ikke skal spilde kostbare timer med værdiløse eller tendentiøse fjernsynsprogrammer, og at de ikke skal betragte verdensbegivenhederne ud fra samme materialistiske livssyn, som præger størstedelen af nutidens massemedier.

    Et andet eksempel er de hyppigt gentagen sætninger, som ved første øjekast kan virke forvirrende, hvor det hævdes, at Marias rene hjertes triumf vil falde sammen med Kristi genkomst og Hans herlighedsrige.

    Disse sætninger bliver naturligvis fortolket i lyset af Den hellige Skrift (Åb. 20,1-7) og i overensstemmelse med Kirkens officielle læreembede. Hvad det angår, må man lægge mærke til de hyppige henvisninger fra Pave Joh. Paul II, bl.a. i den første encyklika “Redemptor hominis” og i andre vigtige dokumenter, i hvilke han taler om Kirkens anden advent, som forventer Kristi andet komme.

    Gud udvælger det svage for at gøre verdens visdom til skamme

    Et andet råd lyder, at man accepterer det, som er karakteristisk for denne bog som “et lille redskab”. Sådan vil Guds Moder have det i overensstemmelse med Forsynets vilje, der - som Paulus siger - udvælger det, som i verdens øjne er svagt og fattigt, for at gøre både jordisk lærdom og Djævelens magt til skamme.

    Eftersom den besmittede luft, vi indånder, og Djævelens snedighed kan spille os mange gemene puds, må vi ikke tage anstød af den til tider sødladne stil. Præster, som har overladt sig til at lade sig forme af Maria, bevidner, hvordan hun handler med både sødme og fasthed.

    Med god grund har den himmelske Fader overladt til hende at opdrage sin enbårne Søn i dennes menneskelige natur og at forberede Ham til Golgatha. Maria behandler os med blidhed, fordi hun elsker os som en moder, og udstrækker os på korsets træ, uden at vi yder modstand, for at vi kan blive stadig mere fuldkomne efterfølgere af hendes korsfæstede Søn. Det er alt andet end sentimentalt.

    En trængselens tid

    De utallige henvisninger til de onde tider, vi gennemlever, og til den smertefulde fremtid, som venter os, må fortolkes i det sande perspektiv, nemlig i lyset af Den hellige Skrift.

    Så mange gange og på utallige måder har Herren truet med at straffe sit folk, netop i et forsøg på at drive dem ind på omvendelsens vej og tilbage til Ham. Vi kan f. eks. tænke på profeten Jonas, som blev sendt af Gud for at kundgøre ødelæggelsen af byen Ninive.

    Mange er især forbavsede over den profetiske karakter i nogle af budskaberne og spørger: Er det sandt? Hvis det ikke indtræffer, er budskaberne så overhovedet troværdige?

    Det bedste svar på alle disse spørgsmål får man ved at læse bogen omhyggeligt: “Lad jer ikke bremse af de forudsigelser, som jeg giver jer i den hensigt at I skal forstå den tid, I lever i. Som en Moder advarer jeg jer om de farer, I befinder jer i, om de trusler, der hænger over jeres hoveder, at det onde, som kan ramme jer, men kun fordi I endnu kan nå at forhindre disse onder, og fordi planen for Guds retfærdighed endnu kan blive ændret ved Hans barmhjertige kærligheds kraft. Selv når jeg forudsiger straf over jer, så husk, at alt nårsomhelst kan ændres ved den kraft, der ligger i jeres bøn og jeres bod.

    I skal derfor ikke sige: Det som du forudagde, er jo ikke sket!”, men sig sammen med mig Tak til Den himmelske Fader, fordi Han som svar på jeres bøn og jeres indvielse, og på grund af jeres lidelser - gennem så mange af mine børns umådelig stor lidelser - igen har udskudt tidspunktet for den guddommelige retfærdighed, for at en stor barmhjertighed kan blomstre”. (21. Jan 1984)

    Evangelisk modenhed

    Det er nødvendigt med en solid evangelisk modenhed for at undgå på den ene side foragt og nedvurderende fordomme af en bog som denne, og på den anden side en overvurdering af den.

    Erkendelsen af, at intet ord og intet budskab har samme status som Evangeliet, og at der i fænomener som lokutioner [privatåbenbaringer] også kan indsnige sig et vist mål af noget subjektivt og menneskeligt, må ikke principielt gøre dem til noget radikalt mistænkeligt. Man må “prøve” dem og veje dem, som Paulus siger, og holde fast ved det gode, som man finder i dem.

    Man må fra begyndelsen gå til en bog som denne med passende respekt, men også med friheden til selv at afgøre, hvordan man vil modtage dens budskaber.

    Som sagt: De budskaber, som Maria her giver, er hverken et nyt evangelium eller en ny tro.

    Derfor afhænger en bogens sandhedsværdi også af, om den kan føre til SANDHEDEN, som er Kristus. Det er den bedste måde for os at leve i det rette barneforhold til Herrens Moder, som også er vor Moder, sådan som Evangeliet vil det.

    En vej til kristen personlighedsudvikling

    En sådan barnlig tro på Kristi Moder og Kirkens Moder viser vejen til en kristen livsform og en kristen personlighedsudvikling. Derfor må den finde sin plads i Kirkens mariologi, som det f. eks. kommer til udtryk i II Vatikankoncil (Lumen gentium, kap. 8).

    Ingen åbenbaringer, heller ikke dem, der er samlet i denne bog, kan erstatte Kirkens officielle lære om Maria eller ligestilles med den, for i Kirkens troslære bliver Marias skikkelse og hendes mission fremstillet i hele sin fylde.

    Også inden for Kirken skal man skal man indtage barnets holdning til Maria, og således skal man også lære og leve i hverdagen og i apostolatet.

    Maria er i Kirken og fører til Kristus i Kirken: Til den Kirke, som beskrives i II Vatikankoncil, og som har sat sig pastorale mål, som enhver præst må gøre til sine egne.

    Maria leder os til i en radikal troslydighed at leve Kirkens mysterium og til at acceptere og indstille os på dens dens apostoliske dimension.

    En præst, vil i denne bog ikke kunne finde alt, hvad hans liv som præst og hans mission medfører, det gælder især for verdenspræsten. Men han vil måske kunne finde et perspektiv, et holdepunkt for levendegørelsen af sit præsteembede og frem for alt for sin kristne personlighed.

    Det vil ikke hindre ham i en opmærksomhed omkring hans pastorale opgaver eller afholde ham fra en ægte interesse for sund teologi.

    Hjertets ydmyghed og enfoldighed

    Endelig et sidste råd til den, der læser denne bog: Læg mere vægt på indholdet end på formen, og læs den ikke med fordomsfulde øjne, men med hjertets ydmyghed og enfoldighed. Man må gøre sig umage for at læse den uden hovmod og at meditere over den i ro og kærlighed.

    Dernæst må man virkeliggøre den i sit daglige liv og på den måde erfare, hvad det er, Jomfru Maria ønsker og lover.

    De mange tusinde præster, som har gjort dette i disse år, har ikke fortrudt det. Tværtimod beder de til Jomfru Maria, for at andre må følge den samme vej.

    Don Stefano Gobbi., Milano 2, febr. 1986.
    Don Renzo Del FanteVia Copernico 1, 1-20125 Milano