Interview |
Uddrag af MIR, månedsblad fra Manchester Medjugorje Centre.
Samtale med Fr. Stefano Gobbi v. Yolanda Nordizzi W.A. Yolanda Nordizzi har fået tilladelse til at offentliggøre følgende spørgsmål stillet til Fr. Gobbi fra Den Marianske Præstebevægelse. Yolanda Nordizzi fungerer som oversætter, når Fr. Gobbi besøger Australien. YN: Father, hvordan modtager De lokutioner (indre hørelser) fra Maria, og hvor lang tid går der, inden De videregiver dem, og er der andre, der er vidne til dem? SG:Jeg modtager de indre hørelser som ord dybt i mit hjerte. Jeg hører dem ikke, og det er end ikke min intention eller i min tanke at gøre det, men de kommer dybt i mit indre fra mit hjerte. YN: Hvem udvælger de tre budskaber fra hver lokution, som offentliggøres, og hvad sker der med resten? SG: De offentlige budskaber, dem som De har, er dem, som bliver udvalgt, når Jomfru Maria taler generelt om alle. De personlige angår mit eget personlige liv eller begivenheder, som indtræffer personligt for mennesker i Kirken. I sådanne tilfælde skønner jeg selv, hvorvidt se skal offentliggøres eller forblive private; men den endelige beslutning påhviler min åndelige vejleder. YN: Vil det blive krævet af os som katolikker, at vi nægter at blive betegnet med Dyrets mærke? SG: Jeg må svare på denne måde. De nye budskaber er kommet ud med den nye udgave af bogen med budskaber indtil 31.dec. 1989. Der er to budkaber angående dette: For det første Dyrets mærke 666 og for det andet, mærket på panden og på hånden. Det bedste svar, jeg kan give, er, at meditere over og læse disse budskaber, som er de nøjagtige svar på disse spørgsmål. YN: Har De nogen fornemmelse af, hvordan livet vil blive efter prøvelserne? SG: Det er meget vanskeligt at forstille sig det, for det er en fuldstændig anden dimension, når man bliver forvandlet ved nåden, selv det fysiske, fordi hele menneskeheden vil vende tilbage for at herliggøre Gud. Satan vil blive lænket og bundet i Helvede, men i dag lever vi under Satans herredømme, og det kræver store anstrengelser at være god. Denne onde magt reflekteres også i den fysiske verden. Omvendt vil godheden komme til at triumfere, fordi Kristus vil herske, og det vil være så magtfuldt, at selve verdens struktur vil ændres. Jeg kan ikke sige det nøjagtigt; men hvis jeg skulle skildre det, ville jeg sige, det ville være som et fornyet Paradis på jorden. YN:I budskabet fra 24. dec. 1988 siger Jomfru Maria: I nærmer jerKristi herlighedsfulde genkomst. Skrifterne fortæller, at Kristus vil vende tilbage ved verdens ende, men i Medjugorje siger Jomfru Maria, at det er ikke ved verdens ende, men nærmere ved tidernes ende. Hvordan skal vi skelne tidernes ende fra verdens ende? SG: Det rene Hjertes triumf vil falde sammen med Kristi kommende herredømme. Det vil ikke være det sidste komme. Den sidste dom, hvor Kristus vil fremtræde som dommer, når det skabte univers vil forsvinde, og vi selv står over for evigheden - det er den sidste dom. Dette er en midlertidig del af Kristi Herredømme i denne verden, og det er tydeligt skildret i Åbenbaringens bog kap 20. Kristus vil komme for at herske, og dette vil være begyndelsesen til en ny æra, en ny tid, og Det Rene Hjertes triumf vil i virkeligheden nøjagtigt falde sammen med denne tid. Kristi herredømme i denne verden, som vil blive forvandlet - det er begyndelsen til den ny tidsalder, den nye æra. YN: Hvorfor tillader Gud, at hellige personer skal have store lidelser? SG: Vi er nødt til at forklare det som inkarnationens mysterium. Hvorfor tillod Gud, at Kristus skulle lide så meget? Han gjorde det for at frelse verden. I disse tider er verden Satans hjemsted, verden er neddykket i det onde på en måde, som vi ikke kan forstå. Hvis der ikke var en frelsende og godtgørende sum af lidelse fra gode mennesker, ville denne verden allerede have været for Guds dom. Derfor, fordi det er en sådan syndens tid, er dette afbalanceret af så stor lidelse fra gode menneskers side for frelsens skyld. YN:Har De i Mostar haft lejlighed til at tale med Biskop Zanic om åbenbaringen i Medjugorje? SG: Jeg har aldrig samtalet med Biskoppen af Mostar, og jeg tror ikke, det er op til mig at gøre det, eftersom mange prominente personer har talt med ham. Biskoppen forbliver af den samme mening. Jeg tænker her på det, som angår Medjugorje, og selvom han er biskop for området (bispedømmet), synes han ikke at være i besiddelse af en klar objektivitet, hvorudfra han kunne udsige noget angående autenticiteten. Dette er ikke kun, hvad jeg siger, det er hvad Den hellige Stol siger, fordi den har taget hele sagen Medjugorje under sine vinger. Han (Biskop Zanic) må betragtes som værende inkompetent hvad angår objektiv stillingtagen. Han burde i virkeligheden forholde sig i ro, i stedet har han netop udløst et nyt udfald imod Medjugorje. Endnu engang er det en bekræftelse af, at han ikke er i besiddelse af den nødvendige objektive klarhed til at fortage en bedømmelse. YN: Med alle de umiskendelige tegn så som Medjugorje, Akita, stigmatiseringer og det tegn som De selv repræsenterer, er det stadig ikke tilstrækkeligt til at overbevise en masse mennesker. Har De noget forslag bortset fra bøn? SG: Aldrig nogensinde før har Jomfru Maria grebet ind i verden, som hun gør nu. Udover i Medjugorje viser hun sig i Kibaho (Afrika) og i USA. Jeg har været i Argentina---. Jomfru Maria viser sig der, og den lokale biskop har godkendt åbenbaringen. Derfor: Jomfru Marias åbenbaringer, de indre lokutioner og mange andre tegn er en del af verdens omvendelse. Men som De ser, hele verden omvender sig ikke, og hvad betyder det? Jomfru Maria vil gøre alt, hvad hun kan for at bringe os til frelsen, men hvis verden ikke omvender sig, og ikke vil lade sig frelse, så er der et lægeligt (kirurgisk) svar herpå, som kaldes tugtelse. Derfor vll tugtelsen komme, men ikke som en straf, simpelthen som et middel til at bringe os frelse; i den forstand er det, som vi omtalte som tugtelse, i virkeligheden den største manifestation af nåde. YN: Den 25. marts 1990 var der i Melbourne en økumenisk procession med en Jomfru Mariastatue. Katolikkerne inviterede anglikanerne, og omkring 10.000 mennesker tilsluttede sig processionen. Hvad vil De gøre for at forhindre kompromisser med vores tro, hvis dette skal fortsættes? SG: Jeg har modtaget en skriftlig henvendelse fra Den Anglikanske Marianske Præstebevægelse i Australien. Det ser ud til, at Jomfru Maria overskrider og arbejder med alle trosretninger. Jeres strategi må være følgende: Broderskab med alle, men som en bevægelse. Mangfoldiggør jeres cenakler, både for præster og lægfolk i henhold til denne bevægelses ånd, for denne bønnens magt vil opnå så mange nådegaver. Jomfru Maria vil blive introduceret for så mange andre kristne trosretninger, og Jomfru Marias nærvær vil helt sikkert bringe dem nærmere til den Katolske Kirke. Uundgåeligt vil det gå sådan, at hvis man følger Jomfru Maria, vil man følge den sande Kirke. Sand økumene er at få alle disse omvendte kristne til at indtræde i Guds ene sande Kirke, som er den sande Katolske og Apostoliske Kirke. Da jeg var i USA fortalte de mig: Vi har 300 kristne Kirker, og jeg sagde: I amerikanere er meget rige på alle niveauer, I har endog en rigdom af trossamfund. Men vor Herre Jesus har hverken tiden til eller ønsket om at finde 300 trossamfund (Kirker). Han grundlagde Een Hellig Katolsk og Apostolisk Kirke på Peter. Dette er sand økumene: Hjælp jeres medkristne til at indtræde i Én sand Katolsk og Apostolisk Kirke, selv om det ikke er moderne idag. YN: Hvordan kommer udøbte sjæle i Himmelen, f. eks. sådanne som bliver aborteret, dem fra tredje verdens lande og de, som ikke har modtaget den kristne Åbenbaring? - og eksisterer Limbo? SG: Limbo er en realitet - det er en tilstand, som disse sjæle befinder sig i inden den endelige dom. Det er en foreløbig tilstand - derefter vil der kun være Himmel og Helvede. En anden ting: Gud er evig barmhjertighed. Tænk på de aborterede børns sjæle; de vil blive frelst. Jomfru Maria sagde dette i et af sine budskaber. Af to årsager - der er dåben, dåben med vand, og der er dåben ved ønsket, og kærlighedens dåb. Vi må forestille os disse aborterede sjæle, som er døbt ved blod, fordi de er blevet dræbt, pint ved, at man har ladet hånt om Guds lov. Så ufrivilligt er de blevet små martyrer. Så er der ønsket, ikke fra de naturlige forældres side, men fra Den hellige Moderkirke, som er den sande Moder i den åndelige verden, og som ønsker frelsen for hver eneste sjæl. Vi kan derfor forestille os om disse aborterede sjæle i deres mødres skød, at de er frelst ved dette store ønske, ikke ved vand, ikke ved blod, men ved Moderkirkens ønske. YN: Er det frimurernes indflydelse i Kirken, som har resulteret i, at Fr. Gino er blevet sendt bort? (Fr. Gino blev stigmatiseret efter Padre Pios død). SG: Jeg kan forsikre Dem for, at frimurerne i Kirken er skyld i en hel del mere end det. De opmuntrer til modstand mod Paven, bryder enheden i Kirken, de udspreder vildfarelser for at drage os bort fra troen. De fremmer falske teologier, såsom at synd ikke er et onde, og som følge deraf afskaffes skriftemålet. Dette sker også i Australien. De formindsker hengivelsen for eukaristien - dette er nogle af frugterne af frimureriet i Kirken. Det er sandsynligt, at bortsendelsen af Fr. Gino simpelthen er frugt af disse tiders manipulationer og indflydelse fra frimurerne. YN: Vil De være i live til at se denne prøvelse blive opfyldt? Med andre ord: Vil De lede Den Marianske Bevægelse indtil prøvelsen? SG: Den Marianske Bevægelse tilhører Jomfru Maria, og den er bestemt for disse tider, for renselsen og den store trængsel. Den er planlagt til disse tider, og Jomfru Maria vil selv føre den frem. Jeg ved ikke, om hun vil gøre det gennem mig, eller om hun overhovedet behøver mig. Hvis hun fører den frem, og jeg, i stedet for at være i denne verden, var i Himlen, det ville jeg slet ikke have noget imod. YN: Hvad går de aktuelle planer ud på, og hvordan udbreder bevægelsen sig? SG: Det er en af de mest udbredte bevægelser i Kirken nu. Der er mere end 300 Biskopper, over 60.000 præster og millioner af lægfolk i alle lande over hele verden. Men vi ser det ikke. Det er en skjult bevægelse. Hvorfor skjuler Jomfru Maria den? Fordi hun er klog. Fordi hun ikke vilhave, at den skal blive ødelagt. Lige fra begyndelsen ønskede hun ikke, at den skulle blive en officiel bevægelse, og jeg betragtede dette som en svaghed ved bevægelsen, idet vi aldrig kunne få den officielt godkendt som bevægelse. Men nu er det blevet en styrke, for kan De forestille Dem - i disse tider, hvor Frimureriets magt er så stærk - hvad der ville ske, hvis bevægelsen var officiel? Men hvis bevægelse er ikke-eksisterende, så kan de ikke ødelægge, hvad der ikke eksisterer. Så vores Jomfru Maria tog kniven ud af morderens hånd. Hun fjernede det våben, som de ønskede at bruge imod os. YN: I et budskab fra 1981 sagde Jomfru Maria, at Hun ville manifestere sig på en synlig måde, som skulle bgynde det år. I dag sagde De noget lignende. Hvad mener De med disse udtryk? SG: Jeg ser dette gennem Jomfru Marias arbejde. Jeg ser hendes måde at arbejde på - det vil ikke nødvendigvis være ydre fysiske tegn, men det, der sker i menneskers indre. Jeg vil give Dem et eksempel: Jeg har netop rejst gennem Brasilien sammen med en mand, som har fire børn, og som oversætter for mig. Han er den ansvarlige for Medjugorje for hele Brasilien. Den første gang, han var tilstede ved et af mine cenakler, havde han en meget dyb oplevelse af Jomfru Marias nærvær. Det var som en indre strøm, som simpelthen overvældede ham, og han hørte en indre stemme, som sagde:Jeg takker dig for det store arbejde, som du indtil nu har gjort for Medjugorje; men brug ikke mere din tid på at bringe pigrimme til Medjugorje, for det er alt for langt væk. I stedet for øsnker jeg at komme og bo i hjerterne hos alle mine brasilianske børn. Når I holder cenakler sammen med Bevægelsen for Familiecenakler, vil jeg være lige så nærværende for jer, som jeg er i Medjugorje. Han hedder Ottavio, og han lever og arbejder for Medjugorje. I løbet af to år har han iværksat 30.000 Cenakler. Så det var hans kald. |